fredag 23. januar 2009

På tur i byen

Det har allerede gått over en uke siden jeg kom hit til Guayaquil, og denne siste uka har vi blitt bedre kjent med Misjonsalliansen som organisasjon, og med arbeidet de gjør i de fattige områdene. I går og i dag har vi reist rundt til de ulike prosjektene i slummen. Vi har besøkt diverse skoler som Misjonsalliansen samarbeider med, Centro Creer som er et dagsenter for barn med funksjonshemninger, vi har besøkt fotballskolene og pratet med folk som har fått hjelp av Misjonsalliansens mikrokredittarbeid til å starte/utvikle en egen virksomhet.

Morsomt å endelig få oppleve hvordan byen egentlig er, vi som nesten bare har sittet i vår egen lille ghetto på Casa Alianza, spist is, badet og kost oss. Og folk er veldig nysjerrige på oss, og takknemlige for hjelpen de har fått. Selvom folk er lutfattige, er de veldig oppmerksomme på hvordan de tar seg ut, hvordan de går kledt osv. Selv i de fattigste områdene går folk i fine klær, steller og pynter seg. Man skal ikke vise at man er fattig, og man tar godt vare på de klærne man har. På en måte ble jeg litt overraska over "slummen", for folk bor jo ikke i pappesker og plastposer som jeg kanskje hadde sett litt for meg. Husene bygges av bambus, og etterhvert som man eventuelt får råd, utvider man med en murvegg her og der. Kanskje med en ekstra etasje også. Jeg gleder meg til endelig å begynne å jobbe på skolene, og føle at det er en vits i at jeg er her, og at jeg kan hjelpe til. Men først må vi bli flinkere i spansk.

Håper dere som leser har det bra hjemme i Norge, jeg hører rykter om masse snø? :)
Veldig hyggelig med mailer!
Utsikt fra kontorene til Misjonsalliansen


Fra fotballbanen

1 kommentar:

  1. heia..eg foele me alle stopte litt opp her med prosjektene.. naa e d paa tide aa oppdatere kordan d gaar i jobb tuvi-o! :)

    SvarSlett