tirsdag 20. januar 2009

Byrokrati i Ecuador

Nå er endelig visumet godkjent, passene er stempla for tusende gang, og alle underskrifter er signert. Det tok oss 2 dager bare å dra fra kontor til kontor, frem og tilbake, hit og dit og frem og tilbake igjen, for å tilslutt få en liten lapp hvor det står at nå er vi lovlige turister. På kontorene har de en oppgave - fortelle deg at de papirene som var helt greie i går, ikke funker i dag. Om det enten er et stempel som mangler, en ekstra underskrift du er nødt til å ha, at du har glemt å trekke kølapp (som de selvfølgelig bare deler ut før kl halv ett på dagen), at den eneste personen som kan stemple har dratt på en liten ferietur til Quito for dagen, og at "nei nå tar jeg meg en lunsj i tre timer uten å si fra", eller at dokumentet må ha farger og være skrevet på spansk (de liker ikke å innrømme at engelsken ikke er så sterk), så kan jeg ikke tenke meg noen annen grunn til denne vanvittige tregheten enn at jo flere papirer og kopier turistene må lage, dess flere arbeidsplasser til Ecuadorianerne. Et av målene til oss voluntører er å lære tolmodighet. Det trengs...

Meg, Astrid og Elisabeth venter på tur...



Erling, Astrid, meg, Michael og Magne utenfor kontor nr 3. 

Ellers kan det jo nevnes at jeg er blitt skikkelig solbrent etter en festlig tur til byen Montanita i helgen, vi badet og surfet og sov på verdens feteste hostell (sammen med sjarmerende lopper og kakerlakker).






Magne prøver surferlykken - og klarer seg overrakende bra!



Guttene sover på hemsen på "la Pelicana"

4 kommentarer:

  1. Tuva, så hyggelig, så koselig. Høres digg ut der azzzz. Men jeg vil se bilder av deg også! Koz og klemz, hils og skal hilse. nuzzz

    SvarSlett
  2. Hehe, vi får se om det blir noen bilder av meg etterhvert, må bare late som jeg er litt ydmyk nå i begynnelsen! Er alt bra hjemme? Savner dere da... Rart at du er der og jeg er her liksom... Hils tilbake da! Glad i deg <3

    SvarSlett
  3. Tuva er den fødte blogger^^
    Ecuador ass, sykt.. Høres helt fantastisk ut da.
    Nå har jeg til og med laget meg en profil så jeg kan følge med!
    Gos fra meg:) og Jonas

    SvarSlett
  4. ÂAAA, saa bra!! Foedte blogger ja, vi faar naa see paa det... Haaper dere har det flott hjemme i Norge! Savner dere, men er ikke helt klar for aa dra hjem enda... Hils Mr. Jonas :) Klem

    SvarSlett